top of page

Case story:

Maleri: Edderfugletriologien

Johannes Larsens Edderfugletrilogi, der til daglig hænger i Folketinget, har netop gennemgået konservering.

De tre malerier var smudsige og flere steder var farvelaget løst.

 

Malerierne var sårbare, dels på grund af formatet, dels på grund af den meget strukturerede overflade med områder, hvor farven var trukket op i pastositeter med skarpe kanter. Farvelaget havde en mat, nærmest kridtet overfladekarakter, der er særlig for Johannes Larsens malerier.

 

Der var således tale om alvorlige skader på maleriernes struktur i kombination med en åben overflade, der dårligt tålte mekanisk bearbejdning. Det indsnævrede udvalget af egnede bindemidler og arbejdsmetoder. Endelig havde billederne i tidens løb gennemgået forskellige konserveringsbehandlinger og skulle derfor ikke behandles ens.

 

For at kunne behandle billederne på den mest hensigtsmæssige og skånsomme måde var vi nødt til at udvikle metoder til fastlægning, rensning og overfladebehandling, dersom tog hensyn til maleriernes særlige problematik. 

bottom of page